Pages

Pages

Monday, May 16, 2011

Jantina dalam Bahasa Arab Bhg 1

Bagi yang sedia maklum, dalam Bahasa Arab, ganti nama dan tanda untuk jantina yang berbeza adalah berbeza. Bukan sahaja untuk kata tunggal atau ganti nama tunggal, malah kata jamak atau ganti nama jamak juga tertadapat perbezaan padanya.

Contoh 1:

الأستاذ (seorang ustaz)
الأستاذة (seorang ustazah)

مسلم (seorang lelaki Islam)
مسلمة (seorang perempuan Islam)

Keempat-empat contoh ini adalah contoh bagi kata nama tunggal. Dalam keempat-empat contoh tadi tanda yang membezakan antara jantina lelaki dan perempuan adalah terdapat (ة) untuk jantina perempuan.

Contoh 2:

مسلمون (oarng-orang Islam lelaki)
مسلمات (orang-orang Islam perempuan)

Kedua-dua contoh ini adalah contoh bagi kata nama jamak. Dalam kedua-dua contoh tadi tanda yang membezakan antara jantina lelaki dan perempuan adalah terdapat (ون) untuk jantina lelaki dan (ات) untuk jantina perempuan.

Contoh 3:

ذَهَبَ (dia seorang lelaki telah pergi)
ذَهَبَتْ (dia seorang perempuan telah pergi)

Kedua-dua contoh ini adalah contoh bagi kata kerja tunggal untuk perbuatan ganti nama pertama yang telah lalu (past tense). Dalam kedua-dua contoh tadi tanda yang membezakan antara jantina lelaki dan perempuan adalah terdapat  (ت) yang mati (sukun) untuk jantina perempuan dan tidak terdapat apa-apa tanda bagi jantina lelaki.

Bagi mengetahui dengan lebih lanjut tentang perkara ini, sila rujuk buku-buku mempelajari Bahasa Arab.

Contoh 4:

يَذْهَبُ (dia seorang lelaki  sedang pergi)
تَذْهَبُ (dia seorang perempuan sedang pergi)

Kedua-dua contoh ini adalah contoh bagi kata kerja tunggal untuk perbuatan ganti nama pertama yang sedang berlaku (present tense). Dalam kedua-dua contoh tadi tanda yang membezakan antara jantina lelaki dan perempuan adalah terdapat  (ت) di depan untuk jantina perempuan dan terdapat (ي) bagi jantina lelaki.

Bagi mengetahui dengan lebih lanjut tentang perkara ini, sila rujuk buku-buku mempelajari Bahasa Arab.

Pesanan:

Jadi untuk menjadikan Bahasa Arab anda bagus, kuasailah perkara-perkara ini.

No comments:

Post a Comment